Przejdź do treści strony

Rejestracja sprzętu pływającego

WYMAGANE DOKUMENTY

1. Dowód własności jednostki pływającej - dowodem własności jest w szczególności jeden z następujących dokumentów: faktura VAT, umowa sprzedaży, umowa zamiany, umowa darowizny, prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające o prawie własności, w przypadku jednostek budowanych systemem gospodarczym – pisemne oświadczenie budowniczego. W przypadku jednostek pływających, wybudowanych przed dniem 1 sierpnia 2020 r. dowodem własności może być również oświadczenie właściciela. Oświadczenie to składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.” Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.

2Dokument potwierdzający informacje:

  • o właścicielu i współwłaścicielach oraz armatorze jednostki pływającej jest:
  • o rejestracji jednostki pływającej w innym rejestrze w kraju lub za granicą jest:
  • o numerze identyfikacyjnym albo indywidualnym numerze identyfikacyjnym (INI) jednostki pływającej
  • o rodzaju napędu jednostki pływającej, a w przypadku napędu mechanicznego, także o jego mocy
  • o marce i modelu lub typie jednostki pływającej
  • o podstawowych wymiarach i parametrach jednostki pływającej
  • o materiale głównym, z którego zbudowany jest kadłub jednostki pływającej
  • o roku budowy i producencie jednostki pływającej
  • o sygnale rozpoznawczym (Call Sign) i morskim radiowym numerze identyfikacyjnym MMSI jednostki pływającej (pozwolenie radiowe)

W przypadku, gdy do wniosku nie załączono powyższej dokumentacji, dołączone mogą być oświadczenia właściciela lub współwłaściciela.

ZAŁĄCZNIKI:

  1. Dowód wniesienia opłaty za rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego.
  2. Dokument zawierający zgodę właściciela jednostki pływającej na uprawianie żeglugi przez armatora.
  3. Deklaracje zgodności CE jednostki pływającej oraz silnika – jeżeli były wydane.
  4. Dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa (upoważnienia) do załatwiania spraw związanych z rejestracją jednostki pływającej, składany w przypadku załatwiania tych czynności przez pełnomocnika (osobę upoważnioną).
  5. Dowód wniesienia opłaty skarbowej od udzielonego pełnomocnictwa. Opłata skarbowa za złożenie pełnomocnictwa nie dotyczy pełnomocnictwa udzielonego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu.
  6. W przypadku, gdy właścicielem jednostki pływającej jest osoba fizyczna wymagany jest dokument tożsamości: dowód osobisty lub inny dokument ze zdjęciem potwierdzający tożsamość (do wglądu). W przypadku, gdy właścicielem jednostki pływającej jest osoba prawna wymagany jest aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego. Sprawy związane z rejestracją jednostki pływającej w imieniu osoby prawnej mogą załatwić wyłącznie osoby do tego upoważnione

WYSOKOŚĆ OPŁAT

  • za rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego - 80 zł,
  • za zmianę danych w rejestrze i wydanie dokumentu rejestracyjnego - 80 zł
  • za wydanie wtórnika dokumentu rejestracyjnego - 80 zł
  • za wydanie odpisu lub wyciągu z rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m - 15 zł
  • za rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego, dla którego wpis do rejestrów oraz dokumenty rejestracyjne wydane na podstawie dotychczasowych przepisów utraciły ważność - 60 zł.

Opłatę skarbową należy uiścić w punkcie bankowym,
w budynku Starostwa (parter) przy ul. Mazowieckiej 26 w Garwolinie


lub na konto Powiatu Garwolińskiego: 
47 1020 4476 0000 8402 0434 5633

 

W przypadku złożenia pełnomocnictwa pobierana jest opłata skarbowa w wysokości 17,00 zł.
Z opłaty zwolnione jest pełnomocnictwo udzielane: małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłat skarbowych. 

JEDNOSTKA ODPOWIEDZIALNA

Wydział Rolnictwa i Ochrony Środowiska Starostwa Powiatowego w Garwolinie mający siedzibę przy ul. Mazowieckiej 26, 08-400 Garwolin, pokój nr 125, tel. 25 68-42-800 w. 811 lub 812; e-mail: wydz.rios@garwolin-starostwo.pl Interesanci przyjmowani są od poniedziałku do piątku w godzinach 8-16.

Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 2 listopada 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów oraz zakazów, Starostwo Powiatowe w Garwolinie przechodzi na pracę zdalną, dlatego Interesanci przyjmowani są od poniedziałku do piątku w godzinach 800 - 1500 - Wejście A (od ulicy Mazowieckiej).
 

TERMIN ODPOWIEDZI

Wnioski rozpatrywane są bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca. Termin ten liczy się od dnia złożenia kompletnego wniosku o rejestrację.

 

TRYB ODWOŁAWCZY

Nie przysługuje.

UWAGI

Na mocy nowych przepisów wprowadzony został jeden rejestr dla wszystkich jachtów i innych jednostek pływających do 24 m. Obowiązkowi rejestracji podlegają jednostki pływające o długości większej niż 7,5 m oraz o mocy silnika powyżej 15 kw. Jednostka pływająca o długości do 7,5 m, która nie podlega obowiązkowi rejestracji, może być zarejestrowana na wniosek właściciela, nawet, jeśli obowiązek ten nie wynika z Ustawy (np. w celu ubezpieczenia). 
Obowiązkowi rejestracji nie podlegają:

  • jednostki pływające przeznaczone wyłącznie do regat i zawodów sportowych, posiadające klasę regatową i ważny certyfikat wydany przez polski związek sportowy albo podmiot właściwy dla państwa bandery jachtu oraz regatowe łodzie wiosłowe,
  • jednostki pływające napędzane wyłącznie siłą ludzkich mięśni,
  • deski surfingowe, deski z żaglem lub inne podobne jednostki pływające.

Właściciel jachtu lub innej jednostki pływającej, która zgodnie z dotychczasowymi przepisami nie podlegała obowiązkowi rejestracji, a obecnie podlega, ma obowiązek ją zarejestrować w terminie 17 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.
 

Dokumenty do pobrania

WNIOSEK O REZERWACJĘ NUMERU

Materiały

WNIOSEK O REZERWACJĘ NUMERU

WNIOSKUJĄCY

WŁAŚCICIEL

WŁAŚCICIEL Załącznik do formularza R24-WL

DANE JEDNOSTKI - Rezerwacja numeru

OŚWIADCZENIA / POUCZENIA

WNIOSEK O REJESTRACJĘ JEDNOSTKI

Materiały

WNIOSEK O REJESTRACJĘ JEDNOSTKI

WNIOSEK O ZMIANĘ DANYCH JEDNOSTKI

Materiały

WNIOSEK O ZMIANĘ DANYCH JEDNOSTKI

WŁAŚCICIEL Zmiana danych jednostki

WŁAŚCICIEL Załącznik do formularza R24-WL

ARMATOR - Zmiana danych jednostki

DANE JEDNOSTKI - Zmiana danych jednostki

OŚWIADCZENIA / POUCZENIA

WNIOSEK O WYDANIE ODPISU - WYCIĄGU

Materiały

WNIOSEK O ODPIS / WYCIĄG

WNIOSKUJĄCY

ODPIS / WYCIĄG

OŚWIADCZENIA / POUCZENIA

WNIOSEK O WYDANIE WTÓRNIKA

Materiały

WNIOSEK O WYDANIE WTÓRNIKA

WNIOSKUJĄCY

WTÓRNIK

OŚWIADCZENIA / POUCZENIA

ZAWIADOMIENIE O ZBYCIU JEDNOSTKI

Materiały

ZAWIADOMIENIE O ZBYCIU

WNIOSKUJĄCY

WŁAŚCICIEL

WŁAŚCICIEL Załącznik do formularza R24-WL

OŚWIADCZENIA / POUCZENIA

ZAWIADOMIENIE O NABYCIU JEDNOSTKI

Materiały

ZAWIADOMIENIE O NABYCIU

WNIOSKUJĄCY

ZBYCIE / NABYCIE / WYKREŚLENIE

WŁAŚCICIEL

WŁAŚCICIEL Załącznik do formularza R24-WL

OŚWIADCZENIA / POUCZENIA

WNIOSEK O WYKREŚLENIE JEDNOSTKI Z REJESTRU

Materiały

WNIOSEK O WYKREŚLENIE Z REJESTRU

WNIOSKUJĄCY

ZBYCIE / NABYCIE / WYKREŚLENIE

OŚWIADCZENIA / POUCZENIA

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 12 kwietnia 2018 r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m Dz.U. 2018 poz. 1137

Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego. Dz.U. 1960 nr 30 poz. 168

Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej Dz.U. 2006 nr 225 poz. 1635

Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 17 kwietnia 2020 r. w sprawie rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m Dz.U. 2020 poz. 763

Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 7 lutego 2020 r. w sprawie wysokości opłat związanych z rejestracją jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m Dz.U. 2020 poz. 248

Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 15 stycznia 2020 r. w sprawie sposobu prowadzenia rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m Dz.U. 2020 poz. 157

Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 30 września 2019 r. w sprawie powierzenia prowadzenia rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m i administrowania nim Dz.U. 2019 poz. 1908