Rejestracja sprzętu pływającego
WYMAGANE DOKUMENTY
1. Dowód własności jednostki pływającej - dowodem własności jest w szczególności jeden z następujących dokumentów: faktura VAT, umowa sprzedaży, umowa zamiany, umowa darowizny, prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające o prawie własności, w przypadku jednostek budowanych systemem gospodarczym – pisemne oświadczenie budowniczego. W przypadku jednostek pływających, wybudowanych przed dniem 1 sierpnia 2020 r. dowodem własności może być również oświadczenie właściciela. Oświadczenie to składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.” Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.
2. Dokument potwierdzający informacje:
- o właścicielu i współwłaścicielach oraz armatorze jednostki pływającej jest:
- o rejestracji jednostki pływającej w innym rejestrze w kraju lub za granicą jest:
- o numerze identyfikacyjnym albo indywidualnym numerze identyfikacyjnym (INI) jednostki pływającej
- o rodzaju napędu jednostki pływającej, a w przypadku napędu mechanicznego, także o jego mocy
- o marce i modelu lub typie jednostki pływającej
- o podstawowych wymiarach i parametrach jednostki pływającej
- o materiale głównym, z którego zbudowany jest kadłub jednostki pływającej
- o roku budowy i producencie jednostki pływającej
- o sygnale rozpoznawczym (Call Sign) i morskim radiowym numerze identyfikacyjnym MMSI jednostki pływającej (pozwolenie radiowe)
W przypadku, gdy do wniosku nie załączono powyższej dokumentacji, dołączone mogą być oświadczenia właściciela lub współwłaściciela.
ZAŁĄCZNIKI:
- Dowód wniesienia opłaty za rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego.
- Dokument zawierający zgodę właściciela jednostki pływającej na uprawianie żeglugi przez armatora.
- Deklaracje zgodności CE jednostki pływającej oraz silnika – jeżeli były wydane.
- Dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa (upoważnienia) do załatwiania spraw związanych z rejestracją jednostki pływającej, składany w przypadku załatwiania tych czynności przez pełnomocnika (osobę upoważnioną).
- Dowód wniesienia opłaty skarbowej od udzielonego pełnomocnictwa. Opłata skarbowa za złożenie pełnomocnictwa nie dotyczy pełnomocnictwa udzielonego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu.
- W przypadku, gdy właścicielem jednostki pływającej jest osoba fizyczna wymagany jest dokument tożsamości: dowód osobisty lub inny dokument ze zdjęciem potwierdzający tożsamość (do wglądu). W przypadku, gdy właścicielem jednostki pływającej jest osoba prawna wymagany jest aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego. Sprawy związane z rejestracją jednostki pływającej w imieniu osoby prawnej mogą załatwić wyłącznie osoby do tego upoważnione
WYSOKOŚĆ OPŁAT
- za rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego - 80 zł,
- za zmianę danych w rejestrze i wydanie dokumentu rejestracyjnego - 80 zł
- za wydanie wtórnika dokumentu rejestracyjnego - 80 zł
- za wydanie odpisu lub wyciągu z rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m - 15 zł
- za rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego, dla którego wpis do rejestrów oraz dokumenty rejestracyjne wydane na podstawie dotychczasowych przepisów utraciły ważność - 60 zł.
Opłatę skarbową należy uiścić w punkcie bankowym,
w budynku Starostwa (parter) przy ul. Mazowieckiej 26 w Garwolinie
lub na konto Powiatu Garwolińskiego:
47 1020 4476 0000 8402 0434 5633
W przypadku złożenia pełnomocnictwa pobierana jest opłata skarbowa w wysokości 17,00 zł.
Z opłaty zwolnione jest pełnomocnictwo udzielane: małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłat skarbowych.
JEDNOSTKA ODPOWIEDZIALNA
Wydział Rolnictwa i Ochrony Środowiska Starostwa Powiatowego w Garwolinie mający siedzibę przy ul. Mazowieckiej 26, 08-400 Garwolin, pokój nr 125, tel. 25 68-42-800 w. 811 lub 812; e-mail: wydz.rios@garwolin-starostwo.pl Interesanci przyjmowani są od poniedziałku do piątku w godzinach 8-16.
Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 2 listopada 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów oraz zakazów, Starostwo Powiatowe w Garwolinie przechodzi na pracę zdalną, dlatego Interesanci przyjmowani są od poniedziałku do piątku w godzinach 800 - 1500 - Wejście A (od ulicy Mazowieckiej).
TERMIN ODPOWIEDZI
Wnioski rozpatrywane są bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca. Termin ten liczy się od dnia złożenia kompletnego wniosku o rejestrację.
TRYB ODWOŁAWCZY
Nie przysługuje.
UWAGI
Na mocy nowych przepisów wprowadzony został jeden rejestr dla wszystkich jachtów i innych jednostek pływających do 24 m. Obowiązkowi rejestracji podlegają jednostki pływające o długości większej niż 7,5 m oraz o mocy silnika powyżej 15 kw. Jednostka pływająca o długości do 7,5 m, która nie podlega obowiązkowi rejestracji, może być zarejestrowana na wniosek właściciela, nawet, jeśli obowiązek ten nie wynika z Ustawy (np. w celu ubezpieczenia).
Obowiązkowi rejestracji nie podlegają:
- jednostki pływające przeznaczone wyłącznie do regat i zawodów sportowych, posiadające klasę regatową i ważny certyfikat wydany przez polski związek sportowy albo podmiot właściwy dla państwa bandery jachtu oraz regatowe łodzie wiosłowe,
- jednostki pływające napędzane wyłącznie siłą ludzkich mięśni,
- deski surfingowe, deski z żaglem lub inne podobne jednostki pływające.
Właściciel jachtu lub innej jednostki pływającej, która zgodnie z dotychczasowymi przepisami nie podlegała obowiązkowi rejestracji, a obecnie podlega, ma obowiązek ją zarejestrować w terminie 17 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.
Dokumenty do pobrania
WNIOSEK O REZERWACJĘ NUMERU
Materiały
WŁAŚCICIEL Załącznik do formularza R24-WL
DANE JEDNOSTKI - Rezerwacja numeru
WNIOSEK O REJESTRACJĘ JEDNOSTKI
Materiały
WNIOSEK O REJESTRACJĘ JEDNOSTKI
WNIOSEK O ZMIANĘ DANYCH JEDNOSTKI
Materiały
WNIOSEK O ZMIANĘ DANYCH JEDNOSTKI
WŁAŚCICIEL Zmiana danych jednostki
WŁAŚCICIEL Załącznik do formularza R24-WL
ARMATOR - Zmiana danych jednostki
DANE JEDNOSTKI - Zmiana danych jednostki
WNIOSEK O WYDANIE ODPISU - WYCIĄGU
Materiały
WNIOSEK O WYDANIE WTÓRNIKA
Materiały
ZAWIADOMIENIE O ZBYCIU JEDNOSTKI
Materiały
WŁAŚCICIEL Załącznik do formularza R24-WL
ZAWIADOMIENIE O NABYCIU JEDNOSTKI
Materiały
ZBYCIE / NABYCIE / WYKREŚLENIE
WŁAŚCICIEL Załącznik do formularza R24-WL
WNIOSEK O WYKREŚLENIE JEDNOSTKI Z REJESTRU
Materiały
WNIOSEK O WYKREŚLENIE Z REJESTRU
ZBYCIE / NABYCIE / WYKREŚLENIE
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 12 kwietnia 2018 r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m Dz.U. 2018 poz. 1137
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego. Dz.U. 1960 nr 30 poz. 168
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej Dz.U. 2006 nr 225 poz. 1635
Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 17 kwietnia 2020 r. w sprawie rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m Dz.U. 2020 poz. 763
Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 7 lutego 2020 r. w sprawie wysokości opłat związanych z rejestracją jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m Dz.U. 2020 poz. 248
Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 15 stycznia 2020 r. w sprawie sposobu prowadzenia rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m Dz.U. 2020 poz. 157
Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 30 września 2019 r. w sprawie powierzenia prowadzenia rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m i administrowania nim Dz.U. 2019 poz. 1908